1. Teken een huis met een speciale gevel. Je mag ook een rij huizen tekenen met verschillende gevels. Misschien kun je op het internet nog meer vinden over gevels. Schrijf er dan nog een stukje over.
2. Lees het verhaal van Trijntje Bakker.
Je mag er een tekening van maken of een toneelstukje, misschien borrelt er wel een gedicht naar boven, dan schrijf je er een gedicht over.
3. Op het plaatje, hieronder, zie je hoe de krotten tegen de stadswal eruit zagen. Je kan goed het verschil zien met de rijke kerken en ‘het gemeen’. In het echt was het er wel wat viezer dan op het plaatje. Rechtsboven zie je een vrouw die haar afval gewoon op straat gooit.
Op een gegeven moment krijgt Trijntje bijna een mand met schillen over zich heen. De mensen gooiden hun huisvuil gewoon op de straat.
• Waarom gooiden de mensen vroeger alles gewoon op straat?
• Gebeurt dat nu nog?
• Waarom zou het niet goed zijn om afval zomaar op straat te gooien?
5.De dag van Trijntje en de dag van jou.
Bedenk hoe het verhaal over Trijntje ook al weer ging. Wat deed ze allemaal op die dag.
Kleur de legenda: kies zelf de kleuren voor werken, pauze, slapen en vrije tijd. Kleur daarna op de bovenste tijdbalk de werktijden, pauzes en slaaptijd van Trijntje uit het verhaal. Dan ga je de onderste tijdbalk kleuren. Laat daarin zien hoe jouw dag er gisteren uitzag.
Beantwoord de volgende vragen voor Trijntje en voor jezelf.
Trijntje
Hoeveel uur werkt ze op een dag? (Dus ook eten verzorgen voor haar broertjes en zusjes)
Hoeveel uur pauze heeft ze op een dag?
Hoeveel uur slaap blijft er over op zo’n drukke dag?
Hoeveel uur zou ze spelen opeen dag?
Zou Trijntje iedere dag zo hard moeten werken?
Jouw dag
Hoeveel uur moet je naar school op een dag?
Hoeveel uur pauze heb je op een dag?
Hoeveel uur heb je om te spelen, voor sport ed.?
Hoeveel uur slaap je per dag?
Vergelijking
Hoeveel uur slaap jij meer dan Trijntje?
Wie heeft er meer tijd om te spelen? En hoeveel meer?