De geschiiedenis van de auto

stoomauto

De Zwitser Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804) ontwerpt als eerste een eenvoudig driewielig stoomwagentje. Hij gebruikt het om zware kanonnen te trekken. Een test met een van zijn volgende ontwerpen verloopt minder voorspoedig. Cugnot rijdt het apparaat in de soep, omdat hij geen remmen op de "auto-mobiel" heeft gemaakt Hierna kwamen er snel andere en betere ontwerpen.In 1832 durft de Brit Gurney het aan met een stoomwagen volgens een vaste dienstregeling vier keer per dag heen en weer te pendelen tussen Gloucester en Cheltenham. Snelheid: maximaal 25 kilometer per uur.

Toen er meerder stoomautootjes op de weg kwamen, begonnen de boeren te klagen over onrust onder hun vee en dat de ronkende koetsen de wegen onveilig zouden maken.De Engelse regering maakte daarom in 1861 de Locomotiefwet: de bestuurders mogen met hun wagen buiten de stad niet harder dan 4 mijl per uur en binnen de stad moet een man met een rode vlag het voertuig voorgaan.
Na de stoomwagen werd de verbrandingsmotor uitgevonden en scoort veel beter: geen geknoei met water, geen opwarmtijd, geen rookwolken. Deze motor is kleiner, betrouwbaarder en beter te bedienen. De eerste benzinemotor wordt gebouwd door de Oostenrijker Marcus in 1864. Marcus is succesvol totdat de Weense politie hem van straat plukt omdat zijn auto zo veel lawaai maakt. Benz en Daimler beginnen rond 1900 met de commerciële productie van auto’s voorzien van een goede en compacte benzinemotor. Er zijn veel mensen die zo’n auto willen kopen. Het koetswerk en de banden worden verbeterd. En zo worden Opel en Ford de best verkochte auto’s.

De_Eerste_Auto

Ga hier naar de geschiedenis van de kentekenplaat.